Van 0 tot 4750 - Reisverslag uit Huaraz, Peru van maarten hans - WaarBenJij.nu Van 0 tot 4750 - Reisverslag uit Huaraz, Peru van maarten hans - WaarBenJij.nu

Van 0 tot 4750

Door: Maarten & Hans

Blijf op de hoogte en volg maarten

30 Oktober 2013 | Peru, Huaraz

We volgen de Rio Santa stroomopwaarts tot aan zijn oorsprong en beginnen op oceaanniveau aan een geleidelijke klim, eerst door een breed dal met akkers en huisjes. Hoe verder van de kust hoe droog en warmer het wordt, landbouw gaat over in cactussen en struikgewas. De lekkere stevige bries in de rug merken we pas goed als we stilstaan.
Na eerste etappe overnachten we in een klein vierkant hokje bij een benzinestation, een voormalig winkeltje, met daarnaast een restaurant die tot op heden wel een dieptepuntje in het culinaire gebeuren presenteert. Droge rijst met dito yuca maar wel snel op tafel! Hier stopt ook het asfalt en het uitzicht wordt alleen maar mooier. De kloof wordt smaller en dieper met tunnels zonder licht waar de Petzllamp noodzakelijk wordt.
We worden ingehaald door een internationaal motorgezelschap en maken een praatje met een Nederlands stel die dezelfde middag nog ruim 120 kilometer verder moeten hobbelen. Wij slapen een stukje verderop in Huallanca. Maarten vraagt de weg, hij verstaat 35 haarspeldbochten, na de eerste 5 lijkt dit nog te kloppen maar het blijken 35 tunnels te zijn. Het Spaans biedt nog ruimte voor verbetering.
De hele nacht door in Huallanca rijden vrachtwagens die verderop aan een waterkrachtcentrale werken.
Na het stuwmeer is er weer asfalt en hebben de geteisterde achterwerken weer ontspanning. Hier stopt de Canyon Del Pato.
We zitten nu in de Cordillera Blanca een geweldig wandelgebied! We kunnen de volgende dag gelijk mee met een groep die de Santa Cruz Trek gaan doen. Eindelijk weer eens andere gezichten en andere gesprekken waarbij de voertaal dit keer Engels is. Een luxe trekking met ezeltjes voor de bepakking, een kok en gids voor de route.
Eerst een spectaculaire bustocht naar het beginpunt van de trek, daarna spulletjes op de ezels laden en op pad. Eerst nog wat bewoning en daarna een verlaten dal met bomen en meertjes. Langzamerhand gaat het mooie weer over in wat gemiezer en als we de kampeerplek bereiken regent het flink. Met ons nieuwe slapie, de kettingrokende Harald, met zijn drieën in een tweepersoons tentje, lekker knus. Het stopt die nacht niet met regenen en de volgende ochtend blijken we in een nieuw ontstane rivierdelta te staan. Goed gekozen gids!!
Iedereen gaat de volgende dag met veel natte spullen op weg naar de pas van 4750 meter. Hier komen onze fietsconditie en diverse hoogtestages goed van pas dit in tegenstelling tot sommige groepsgenoten die pilletjes nodig hadden om op de been te blijven. Daarna een afdaling die zolang blijkt dat we de trek in 3 in plaats van 4 dagen doen. De laatste dag mooi weer, we wandelen langs een woest stromende rivier naar het einde van de trek. Als toegift nog relaxen in thermale poeltjes, met 12 personen zweten in een heel erg klein minibusje ernaar toe. Het busje heet heel toepasselijk "coolcar". Het wordt nog spannend als hij een wankel houten bruggetje over dreigt te rijden maar hij stopt en we wandelen de laatste 100 meter tot de modderige vijvertjes. Anderhalf uur later zijn we via nog een mooie busrit terug in Caraz. Daarna een rustdag om de wandelspieren weer om te vormen tot fietsspieren en nog een relaxte fietstocht naar Huaraz. Het is mooi weer dus goed zicht op de vele mooie witte toppen onderweg.

• 30 Oktober 2013 - 21:25

Peter:

Hoe zwaarder de inspanning hoe mooier het resultaat zullende maar zeggen.
    Roken in het twee persoons tentje met dat weer was hopelijk geen optie

• 30 Oktober 2013 - 21:51

Marleen:

Oh, wat zijn die verhalen toch om van te smullen.........ik geniet er van! Veel plezier verder.

• 01 November 2013 - 10:05

Karin:

Hoi Hans en Maarten,

Ik ben weer boven Jan en heb net jullie verhaal gelezen, jullie maken wat mee :-)
    En de foto's zijn ook prachtig.
    Een beetje jaloers ben ik wel op jullie avontuur, maar jullie genieten volgens mij.
    Hier is het nu echt herfst, regen en wind dus niets aan.

Veel plezier weer en tot het volgende verhaal.

Lieve groet,
    Karin

• 01 November 2013 - 18:54

Maaike:

Geweldige verhalen en werkelijk prachtige foto's. Na 2 maanden al heel wat gezien, leuk om het met jullie 'mee te beleven'.
    Groetjes, Maaike

• 02 November 2013 - 07:36

Old Fashion Lady:

Hy,
    I don't understand a lot about neerland but it sounds kite amazing;Which you all the best. Take care regards

• 02 November 2013 - 20:00

Ellen Spaans:

Die foto's, echt een waauuwww effect.
    Groetjes en geniet
    Ellen

• 02 November 2013 - 20:41

Marjet:

Wat een fantastische verhalen en foto's.
    Jullie maken wat mee. Blijf genieten en wij blijven jullie volgen.
    Groetjes Vincent & Marjet

• 04 November 2013 - 11:13

Trea De Vries:

Hoi Hans en Maarten,

Wat weer een prachtig verhaal om te lezen, en wat een mooie foto's.
    Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat.
    Hier op kantoor is het ook goed, en van iedereen de groetjes.
    Veel plezier!

Groetjes uit het natte en winderig Hoorn

• 09 November 2013 - 17:50

Pauline & Pete:

Hi Hans & Martin
    We just did the Cañon del Pato in a car & minibus. Can't believe you did it on your bikes! Well done! Hope you are enjoying the rest of Peru.

• 09 November 2013 - 22:52

Marianne:

Wat een belevenissen allemaal.
    Blijven genieten!

Groetjes Marianne